قالب وبلاگ

بازتاب (trackback) چیست و فعال سازی آن باعث بروز چه خطرهایی می شود
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

بازتاب (trackback) چیست و فعال سازی آن باعث بروز چه خطرهایی می شود

احتمالاً در پایین پست‌های خیلی از وبلاگ‌ها و (بعضی وبسایت‌ها) واژه دنبالک، بازتاب یا Trackback را دیده‌اید. وقتی شما در وبلاگتان مطلبی منتشر می‌کنید که درآن به مطالبی در وبلاگ‌های دیگری توسط لینک ارجاع داده‌اید، اخلاقاً ایجاب می‌کند که به آن وبلاگ‌ها به نوعی اطلاع دهید که در مورد مطلب آنها، شما هم چیزی نوشته‌اید یا ارجاعی به پست آنها داده‌اید. بعضی از وبلاگ‌نویسان برای این منظور کامنتی در پست وبلاگ منبع می‌گذارند. دنبالک در واقع سیستمی است که این کار را به صورت خودکار (و گاهی نیمه‌خودکار) انجام می‌دهد.

یک کلمه کلی وجود دارد linkback . معنی link را که می‌دانید چیست؟ back معانی زیادی دارد: عقب، پشت، برگشت، پاداش، جبران و… پس لینک‌بک اشاره به لینکی دارد که تمام معانی فوق را در خود مستتر کرده. لینک‌بک در حقیقت روشی است که در ان یک شخص به لینکی که قبلا در وب ایجاد شده لینک می‌دهد.معادل این کلمه چند کلمه دیگر نیز وجود دارد: pingback-trackback-refback تفاوت آنها در نوع پروتکل بکار رفته در ارتباط بین این دو لینک(لینک A با لینک B) است.رف‌بک و لینک‌بک امروزه چندان مصطلح نیستند.pingback نیز مرتبط با همان چیزی است که تحت عنوان «پینگ» می‌شناسیم.اما ترک‌بک…

trackback یکی از سه روش لینک‌بک است که اولین بار توسط شرکت sixapart در ابزار وبلاگ‌نویسی خود یعنی موویبل‌تایپ استفاده کرد (اگوست ۲۰۰۲).پس از ان اکثر ابزارهای وبلاگ‌نویسی از پروتکل ترک‌بک استفاده کردند.در بین این ابزارهای معتبر تنها بلاگر است که از ترک‌بک استفاده نمی‌کند ( معادل ان در بلاگر backlinks است).

مکانیسم: ترک‌بک در حقیقت تشکری است از کسی که ان لینک ابتدایی را ایجاد کرد. در حقیقت نویسنده b با فرستادن یک ترک‌بک از نویسنده a تشکر می‌کند. لازم است که هر دو ابزار بکار رفته در وبلاگهای a,b ترک‌بک را پشتیبانی کنند اما لازم نیست که وبلاگa حتما به وبلاگ b لینک داده باشد.

ترک‌بک معمولا در پایان پستها نمایش داده می‌شود.گاه ترک‌بک‌ها در بین کامنتها نمایش داده می‌شوند و گاه ممکن است انها را از هم جداگانه نمایش دهند.

فایده: آیا تنها کاربرد ترک‌بک تشکر کردن است؟ خیر! هدف اصلی از ترک‌بک این است که بتواند در بین نوشته‌های مختلف وب ارتباط بیشتری ایجاد کند.فایده ترک‌بک چند چیز می‌تواند باشد:

الف-نویسنده a می‌تواند متوجه شود که نویسندگان دیگر b,c,d,… کی، کجا و چگونه به او لینک داده‌اند.

ب-خوانندگان وبلاگها نیز می‌توانند با ترک‌بک از a به b یا برعکس مطالب را پیگیری کنند. این کار برای خوانندگان یک مطلب مفید است و می‌تواند با پیگیری ترک‌بکها به نظرات سایرین در مورد ان مطلب دسترسی پیدا کند(حالا چه موافق چه مخالف).

به زبان ساده، وقتی وسایتی دنبالک مطلب شما را در سایتش قرار می دهد، بصورت اتوماتیک آدرس مطلبش در جایی که برای نمایش بازتاب ها در سایت شما در نظر گرفته شده است نمایش داده می شود. اما خطری که ممکن است با دنبالک شما را تهدید کند؛

شاید تا بحال درباره حمله اسپمی شنیده باشید. بعضی از سایت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند با برنامه های اتوماتیک مطالب مختلفی را ایجاد و بازتاب سایت شما را در آن مطالب قرار می دهند. اینطوری می شود که بازتاب های اسپم و بی مربوطی در سایت شما به نمایش گذاشته می شود که اغلب برای شما خوشایند نیست.

به زبان ساده، مطلب شما پر می شود از پیوند به سایت های نامربوط. اما هدف آنها از انجام این کار چیست؟

سایت های تولید کننده چنین اسپم هایی هدفی جز جدذب مقدار از ترافیک درگاه شما به درگاه خودشان ندارند. حال می تواند تبلیغی برای فروش محصولی باشد. یا اینکه به نوعی سایت تبلیغاتی ای برای بالا بردن بازدید کننده سایت های مختلف و استفاده از این شیوه برای بالا رفتن رتبه آنها در موتور های جستجوگر. در بعضی موارد اهداف سیاسی اعتقادی هم می تواند دلیل چنین کارهایی باشد.

اما هدف بیشتر آنها انتشار ویروس در اینترنت است. اینست که به شما شدیداً توصیه می شود به چنین سایت هایی مراجعه نکنید. و در صورت مورد حمله مواقع شدن، سیستم بازتاب سایت تان را تا پیدا کردن راهکاری مناسب غیرفعال کنید.





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1010
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
ayhan در تاریخ : 1390/3/11/3 - - گفته است :
سلام وبلاگه خوبي داري
خوشحال مي شما به من هم سر بزني
اگه خواستي با هم تبادل لينك كنيم منو با عنوان Az?rbaycan-Traxtor لينك كن بعد بهم خبر بده تا با هر نامي خواستي لينكت كنم
منتظره حضورت هستممممممممممم


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: